کتابخانه عمومی کربلایی کاظم ساروقی

۶ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درسخوان

دانش آموزان موفق عادت های خوبی برای مطالعه و زندگی دارند که در تحصیل موفقشان می کند. اگر می خواهید شما هم از راز این افراد مطلع شوید، این مهارت ها را تمرین کنید:

10 عادت خوب درس خوان ها

1. برنامه ریزی کنید:

هر دانش آموز موفقی نه تنها برای مطالعه، بلکه برای آینده خود برنامه ریزی می کند. داشتن یک نقشه راه به شما کمک می کند انگیزه تحصیل و کار را در خود زنده نگه دارید. برنامه ریزی دقیق فعالیت های روزانه، هفتگی و ماهانه، کمک می کند در وقتتان صرفه جویی کنید و با برنامه دقیق به تمام فعالیت های مورد علاقه تان برسید. کارشناسان همیشه معتقد بوده اند داشتن یک برنامه نوشته شده روی کاغذ، بهترین نوع برنامه ریزی است.

2. در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید:

شاید فکر کنید افراد موفق کسانی هستند که می توانند به طور مداوم چند ساعت در یک جا نشسته و به صفحات کتاب خیره شوند. اما این طور نیست. گفته می شود بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، یک استراحت 15 دقیقه ای به مغز شما امکان بازسازی و احیا می دهد. محققان کشف کرده اند، بهترین نوع استراحت، تحرک بدنی بعد از نشستن طولانی مدت است. کمی حرکت و جنب و جوش به شما کمک می کند، حافظه و قدرت درک مطلب خود را تقویت کنید. فعالیت های مغز بعد از حدود 20 دقیقه قدم زدن، به مراتب بالاتر از زمانی است که استراحتی به حالت نشسته داشته باشید.

تاثیر حرکت بدنی بر فعالیت مغز (20 دقیقه قدم زدن قبل از امتحان فعالیت مغز را افزایش می دهد)

3. یادداشت برداری کنید:

بعضی از دانش آموزان خود را وابسته به جزوه نویسی سر کلاس می کنند یعنی دوست دارند معلم، برایشان نکات مهم درس را استخراج کند و آنها رونویسی نمایند. اما کارشناسان معتقدند بهترین نوع یادداشت برداری، یادداشت هایی است که خود شما از نکات مهم درس استخراج می کنید. به کلمات کلیدی و تکرار شونده توجه کنید، شکل ها و نمودارها را به دقت بخوانید و نکات اصلی درس را پیدا و یادداشت نمایید.

4. به اندازه کافی بخوابید:

خستگی دشمن، یادگیری است. اگر می خواهید از قدرت مغزتان استفاده کنید، اجازه ندهید که با بی خوابی و خستگی مفرط توان خود را از دست بدهد. خواب و استراحت کافی به خصوص در شب، نقش مهمی بر تقویت و عملکرد مثبت حافظه و قدرت درک و فهم شما دارد. مغزتان را با خواب شبانه، احیا کنید.

5. سوال طرح کنید:

به جای آنکه ساکت و منفعل تنها شنونده سخنرانی های معلم باشید، فعالانه درگیر مباحث شوید، سوال بپرسید و وارد بحث و مذاکره شوید. حتی اگر نمی خواهید سخنان معلم را قطع کنید یا جلب توجه نمایید، می توانید داخل کتاب تان کنار مباحث مهم، سوالات خود را یادداشت کنید و سعی نمائید با مطالعه منابع، پاسخ آنها را بیابید. مغز شما وقتی به کار می افتد که فعالانه درگیر یک موضوع شود.

6. از خودتان امتحان بگیرید:

دانش آموزان موفق کسانی هستند که منتظر امتحانات پایان ترم نمی مانند. این دانش آموزان مرتب در بازه های زمانی مختلف خود را به چالش می کشند و از خود امتحان می گیرند. امتحان باعث ماندگاری آموخته ها در ذهن می شود اصولاً وقتی مغز ناچار می شود پاسخ سوالی را بدهد، آن بخش از اطلاعات را در ذهن برجسته تر می کند و با قدرت بیشتری حفظ می کند تا کمتر فراموش شود.

7. از اشتباهات خود درس بگیرید:

از اشتباه کردن نترسید. نمره کم همیشه بد نیست، بلکه به شما کمک می کند نقاط ضعف خود را بشناسید. حتی وقتی فکر می کنیم کاملا روی یک مبحث درسی مسلط هستیم، سوالاتی که ما را به چالش بکشند و ما از پسشان برنیاییم، به ما می آموزند که هنوز نکات ریز دیگری برای یادگیری وجود دارد. بنابراین وقتی برگه امتحانات خود را از معلم تحویل می گیرید آن را به کناری نیندازید بلکه روی اشتباهات خود مکث کنید و علت آن را پیدا کنید تا در مراحل بعدی رفع نمایید.

8. شرایط امتحان را برای خودتان بازسازی کنید:

بهترین کاری که می توانید برای آمادگی امتحان انجام دهید این است که خود را در شرایط امتحان قرار دهید. کتاب ها، جزوه ها و یادداشت هایتان را از دسترس دور کنید. زمان را تنظیم کنید و شروع به پاسخ به نمونه سوالات امتحانی کنید حتی اگر موردی را بلد نبودید، کتاب را باز نکنید سعی کنید تا آخر زمان تعیین شده پای برگه های سوالات بمانید. به این صورت خود را برای شرایط واقعی امتحان آماده می کنید.

9. درس را با زندگی روزمره خود پیوند بزنید:

کافی نیست که تنها درس ها را از بر کنید و امتحان بدهید برای اینکه یک موضوع درسی را به خوبی یاد بگیرید لازم است کاربرد آن را در زندگی روزمره بیاموزید. سعی کنید برای مطالب درسی مصداق های واقعی پیدا کنید. سعی کنید مثالهایی را بیابید که به مباحث درسی شما مربوط باشد و آموخته هایتان را در عمل تمرین کنید.

10. دنبال علایقتان باشید:

حتی بهترین دانش آموزان نیز به همه موضوعات درسی علاقمند نیستند. بالاخره هر کسی به چیزی علاقه دارد. بنابراین سعی کنید در درس مورد علاقتان بهترین عملکردتان را نشان دهید. اما اگر فکر می کنید خیلی از درس های جذبتان نمی کند، نگران نباشید سعی کنید با ترفندهایی برای خودتان انگیزه درست کنید. گاهی دیدن یک فیلم مرتبط، انجام یک کار عملی یا آزمایش می تواند علاقه شما را به موضوعی که قبلا فکر می کردید دوست ندارید، ایجاد کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان

  • محمدرضا گلشن زاده
  • ۰
  • ۰

 

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

 

1- زمان مطالعه را کاهش میدهد.

2- میزان یادگیری را افزایش میدهد .

3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

 

برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرور مطالب،دوباره کتاب رانخوانده و در زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خود مطالب را مرور کرد .

یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

 

شش روش مطالعه :

 

خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز

 

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

 

2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

 

3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

 

4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

 

5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

 

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

 

  • محمدرضا گلشن زاده
  • ۰
  • ۰

مقایسه آمار کتابخوانی در ایران و جهان

ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت کتاب در کشور در نخستین دیدار کتابداران و مسئولان نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در 29 تیر ماه سال 1390،هشداری جدی بود که متأسفانه از سوی مسئولان رسمی و متصدیان حوزه‌ی کتاب، مورد توجه قرار نگرفت.

پژوهش خبری: یکی از شاخصه ­های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است. کشور تاریخی ما ایران اسلامی نیز از قدیم‌الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی بسان خورشیدی تابناک همچنان می ­درخشد.

ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت کتاب در کشور در نخستین دیدار کتابداران و مسئولان نهادکتابخانههای عمومی کشور در 29 تیر ماه سال 1390،هشداری جدی بود که متأسفانه از سوی مسئولان رسمی و متصدیان حوزهی کتاب، مورد توجه قرار نگرفت.

مقام معظم رهبری آن دیدار مهم را، بهانهای برای «تجدید مطلع» در حوزهی کتاب خواندند و با بیان برخیآسیبها و تهدیدهای مهم در این حوزه، پیشنهادهایی را نیز ارایه فرمودند. معظم‌له می‌فرمایند: با تلخى باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ى کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود و این پدیده نیز مانند بیشتر پدیده‌هاى ناگوار در کشور ما، نتیجه‌ى فرمانروایى پادشاهان و فرمانروایان ظالم و فاسد و بى‌فرهنگ و بى‌سواد بر این کشور در دویست سال گذشته است. رهبر معظم انقلاب برای کتاب و کتابخوانی چنان اهمیتی قائل است که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان صفحه ای با نام « کتاب» آغاز به کار کرده است.

اهمیت و جایگاه کتاب از دید نخبگان و حتی عوام در جوامع تا بدان حد بالاست که سازمان یونسکو، در مصوبه خود در سال 1991 میلادی، روز بیست و سوم آوریل (برابر با 3 اردیبهشت) هر سال را به عنوان روز «جهانی کتاب و حق مؤلّف» اعلام کرد. هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب و حق مؤلف، جلب توجه سازمان‌‏ها و انجمن‏ های دولتی و خصوصی به این آسان‏‌ترین و ارزان‏‌ترین روش کسب دانش، بیان احساس اندیشه و کهن‌‏ترین وسیله ارتباطی معنوی بشر است که به رغم ظهور و گسترش رسانه‏‌های پیشرفته و مدرن، هنوز هم وسیله‌‏ای مؤثر، جذاب، قابل دسترسی و جایگزین ‏ناپذیر است و می‏‌تواند بزرگ‏ترین عامل پیشرفت، گسترش دانش و فرهنگ و ایجاد دوستی و تفاهم بین ملت‏‌های جهان باشد.

باوجود اقدامات، تلاش ها و توصیه های صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخوانی در طول سال ها، همچنان شاهد بی­ مهری به کتاب و کتابخوانی در کشور هستیم تا جایی که هنوز هم نرخ سرانه مطالعه در کشور بین ارقام 2تا18 دقیقه در نوسان است.


سوال: آیا فعالیت های صورت گرفته در حوزه نشر و کتاب کافی نیست یا اینکه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه کتاب از توسعه لازم برخوردار نشده اند؟ 

 آمار نشر کتاب در ایران

در 6 ماه نخست سال1394 تعداد33هزار و886 عنوان کتاب در کشور ما منتشر شده که این آمار در 6 ماه نخست سال 1393 سی هزار و 288 عنوان بوده و بر این اساس نشر کشور با 12 درصد افزایش تعداد عناوین کتاب­ نسبت به 6 ماه نخست سال 1393 همراه بوده است. این در حالی است که شمارگان کتاب در همین مدت با 62 میلیون و 223هزار و778 عنوان کتاب یک درصد کاهش داشته و بر اساس همین آمار بیشترین شمارگان با 13میلیون و 65هزار و 110 نسخه به موضوع کودک و نوجوان اختصاص دارد.

از نظر تجدید چاپ، آمار نشر کتاب به ما می گوید که در طی شش ماه نخست سال 1394، تعداد 650 عنوان کتاب بیش از یکبار به چاپ رسیده ­اند که دو کتاب «آن بیست و سه نفر» از انتشارات سوره مهر و «من زنده‌ام: خاطرات دوران اسارت» از نشر یروج با 20 بار تجدید چاپ در صدر کتاب های تجدید چاپی قرار گرفته‌اند.

کتاب های منتشر شده در بازه زمانی مورد بررسی از سوی 3هزار و 584 ناشر انتشار یافته که از این تعداد 366 ناشر ، ناشران موردی و ناشر مولف بوده اند. همچنین تعداد 766 ناشر از ناشران فعال در 6 ماه نخست سال 94 تنها یک عنوان کتاب منتشر کرده اند و فقط 20 ناشر بیشتر از 150 عنوان کتاب داشته اند.

کتاب های منتشر شده در 6 ماه نخست سال 94 توسط 19هزار و 108 مولف تالیف شده که از این تعداد 15هزار و 28 مولف مرد و 4هزار و 80 مولف زن بوده اند. همچنین در همین دوره زمانی تعداد 3هزار و 145 مترجم فعالیت داشته‌اند .

کتابخوانی در ایران و جهان

اعداد و ارقامی که هر سال مسئؤلان از میزان مطالعه در کشور ارائه می کنند هر چند با هم متفاوت است اما در همه این آمار یک محور مشترک وجود دارد و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است .طبق آمارهای جهانی و بر اساس استانداردهای تعریف شده، آمریکایی ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از ۲ دقیقه به ۱۵ دقیقه و در نهایت به ۱۸ دقیقه رسید) که تا کنون ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند. ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و ۹۱ درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله می خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال حدود ۴۷ کتاب می‌خواند.


گسترش فضای مطالعه در کشور

براساس تحقیقات به عمل آمده کشورهای جهان سوم کمترین سرانه مطالعه را به خود اختصاص می ­دهند. در این کشورها بیشتر افراد مطالعه نمی­ کنند و استفاده و ترویج محصولات فرهنگی نهادینه نشده است. یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه در این کشورها بی­ توجهی مسئولان فرهنگی است.

نبود کتابخانه در تمامی مناطق شهری، محلی و البته روستاها، نبود کتاب مناسب، افزایش قیمت سرانه کتاب و استفاده نکردن از زمان و اوقات فراغت از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ماست

با این حال گسترش فضای مطالعه در مساجد، ایستگاه های مترو، اتوبوس، پارک ­ها و بوستان ­ها در رشد مطالعه در کشور مثمرثمر است. بیست و نهمین نمایشگاه بین­ المللی کتاب تهران که تا چند روز دیگر در شهر آفتاب برگزار خواهد شد بهترین فرصت توجه جدی تر به فرهنگ مطالعه و آشتی با کتابخوانی است.


مشکلات حوزه نشر از نگاه کارشناسان

بررسی مطالعات انجام شده در حوزه نشر و همچنین بررسی اخبار و نظرات صاحب‌نظران در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد نشر کشور با مشکلات زیادی دست به گریبان است. هر کسی از جایگاهی به صنعت نشر می‌نگرد و منشأ مشکلات و آسیب‌های صنعت نشر را از زاویه‌ای ارزیابی می‌کند که به نوعی به مشکلات حوزه نشر باز می­گردد.

حمید محسنی مدیر مسئول مؤسسه انتشاراتی کتابدار: پررنگ­ترین مشکل در حوزه ی چاپ و نشر کتاب در کشور مشکلات مالی است.

 محمدرضا بایرامی نویسنده و منتقد ادبی: یکی از مشکلات در حوزه نشر کتاب برخورد سلیقه ای با کتاب است.

 حسینی نیک مدیر مسئول انتشارات مجد: نداشتن کتاب خوب را اولین مشکل انتشارات دانست و گفت: کتاب­های خوب هیچ گاه مشکل اقتصادی نخواهند داشت زیرا مورد استقبال قرار خواهند گرفت.


راهکارهای حل مشکلات حوزه نشر از نگاه کارشناسان

1- حمید محسنی، مدیر مسئول مؤسسه انتشاراتی کتابدار، درخصوص راهکارهای بهبود وضعیت نشرکشور گفت:

  تقویت کتابخانه­ های عمومی

  افزایش شبکه­ های پخش کتاب و کتابفروشی­ ها

  خصوصی سازی راهکار اصلی حل مشکلات حوزه نشر است.


2- داریوش مطلبی، کارشناس حوزه نشر و معاون سابق فناوری اطلاعات مؤسسه خانه کتاب معتقد است:

  تنها راه غلبه بر مشکلات چرخه نشر آگاهی شاغلان این صنعت و مجهز کردن آنها به دانش تخصصی نشر، آگاهی‌های مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی است.

  ایجاد تسهیلات لازم برای چاپ؛ مانند تهیه کاغذ ارزان، و یا اختصاص دادن برنامه­ هایی در صدا و سیما که به مباحث ادبی بپردازد، چرا که در حال حاضر ادبیات در صدا و سیما مهجور است.


راهکار رسانه ای در خصوص تقویت جایگاه کتاب در جامعه

شمارگان کتاب و زمانی که صرف مطالعه کتاب می­ شود از جمله شاخص ­­های توسعه انسانی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه محسوب می ­­شود. در این میان، رسانه ملی با ایفای نقش­­ های اطلاع ­رسانی، تحلیلی و تبیینی خود در حوزه­ های مربوط به «کتاب و نشر» می­­ توانند گامی موثر برای ارتقای کمیت و کیفیت این شاخص ­ها بردارند. در این میان شایسته است رسانه ملی از عملکرد خود در حوزه کتاب و نشر ارزیابی مجددی به عمل آورد و با اجرای برنامه ­های بیشتر در شبکه­ های عامه پسند در حوزه کتاب و نشر و معرفی آثار برتر در این حوزه توجه جامعه را هر چه بیشتر به کتاب معطوف کند و از این رهگذر نیز به ترویج و رشد کیفی و کمی آثار رسانه ای در حوزه کتاب و نشر اهتمام بیشتر نشان دهد. در این باره رسانه ملی لازم است توجهی ویژه به کودکان داشته باشد و برنامه ­های خاصی را برای علاقمند کردن کودکان به مطالعه در دست داشته باشد چرا که در غیر این صورت در بزرگسالی افراد کتابخوانی نخواهیم داشت مشکلی که اکنون گریبانگیرجامعه ما شده است.


نتیجه گیری:

حوزه «کتاب و نشر» در کشور در وضعیتی قرار دارد که می توان از آن به «بحران» یاد کرد. شواهدی نظیر سرانه پایین مطالعه، تعداد نامتناسب کتابخانه های عمومی، شمارگان پایین کتابهای منتشره، تعداد بالای ناشران غیرفعال و... ازجمله نشانه های این بحران اند. با بررسی و تحلیل دیدگاه های موجود علل و عوامل این وضعیت بحرانی را می توان در سه سطح کلان، میانی و خرد تقسیم بندی کرد. در سطح کلان مسائل ساختاری نظیر ضعف فرهنگ کتابخوانی و نهادینه نشدن فرهنگ مکتوب، در سطح میانی مشکلاتی نظیر ضعف قوانین مربوط به تألیف و نشر و نبود سازمان های قدرتمند غیردولتی و واسط و در سطح خرد مشکلات پیشروی مؤلفان، ناشران، کتابفروشان و... ازجمله عوامل مؤثر بر وضعیت مذکوراند. بنابراین در یک نگاه جامع به نظر می رسد به منظور رفع چالش های حوزه نشر و کتاب لازم است دو دسته از سیاست های اقتصادی و سیاست های اجتماعی و فرهنگی در کنار یکدیگر اتخاذ شوند. سیاست های اقتصادی ناظر بر خروج صنعت نشر از رکوداند و سیاست های اجتماعی ـ فرهنگی ناظر بر تقویت و توسعه فرهنگ کتابخوانی اند.

پژوهش خبری// مرتضی رکن آبادی

  • محمدرضا گلشن زاده
  • ۰
  • ۰

پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان در سال ۲۰۱۶ کدامند؟

شناسه خبر: 1260677 سرویس: فرهنگی
کتابدار- کتابخانه- کتاب-book

جهان در سال ۲۰۱۶ نیز با کتاب‌های متفاوتی همراه بود؛ کتاب‌هایی که توانستند دریچه‌ای جدید پیش روی مخاطبانشان باز کنند و زاویه‌ای جدید از زندگی را پیش چشمان هر خواننده‌ای بگشایند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در آستانه آغاز سال جدید میلادی فهرستی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در جهان از منابع مختلف منتشر شده است. تسنیم در ادامه نگاهی دارد به برخی از پرمخاطب‌ترین رمان‌ها در جهان از منظر نیویورک تایمز، آمازون و دیگر منابع. در این گزارش هم کتاب‌های پرمخاطب مکتوب و هم کتاب‌‌های الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته است.

«دختری در قطار»؛ نوشته پائولا هاوکینز

«دختری در قطار» که در سال 2015 یکی از رمان‌های پرفروش دنیا به شمار می‌رفت، با آغاز سال 2016 نیز روند خود را طی کرد. به طوری که طبق گزارش‌‌های اعلام شده با داشتن 10 هفته پرفروش، در صدر دیگر عناوین قرار دارد. انتشار این اثر در سال گذشته سبب شد تا رکورد فروش افسانه‌ای هری پاتر شکسته شود.

«دختری در قطار» نه‌تنها یک رمان مهیج و پلیسی، بلکه تریلری روان‌شناسانه است، که موفق شد خیلی زود رکورد پرفروش‌ترین‌هایی چون هری پاتر را بشکند و همچنان در صدر باقی بماند. برخی این رمان را جلد دوم «دختر گمشده» می‌دانند.

ماجرای همیشگیِ عشق و شکست، این‌بار با همراهیِ افکاری سرگردان، به داستانی معمایی منجر شده است. «دختری در قطار» با روایتی مدرن، سراغ موضوعی کلاسیک می‌رود تا این‌بار، وحشت و خون را از میان درد و ترومای زنانه بیرون بکشد. ریچل که زنی دائم‌الخمر است برای خودش ارزشی قائل نیست؛ از نظر او زنان فقط از دو وجه قابل‌توجه‌اند: وضعیت ظاهری‌ و نقش مادری‌شان. پس با این حساب، او که ظاهری معمولی دارد و نازاست، نمی‌تواند مورد‌توجه مردی واقع شود؛ موهبتی که احتمالاً از نظر او، زن‌های دیگر قصه ـ آنا و مگان ـ از آن بهره‌مندند. ریچل بیش از آن‌که در واقعیت زندگی کند، در خیال و بین آدم‌های خیالی‌‌ای که فقط خودش آنها را می‌بیند سیر می‌کند؛ آن‌قدر که درگیر حوادث بین‌شان می‌شود؛ حوادثی که هیچ‌وقت رخ نداده‌اند، اما چه اتفاقی می‌افتد که زندگیِ زن‌های این داستان، در هم تنیده می‌شود؟

پائولا هاوکینز برای بیان این داستان کار مهمی کرده است؛ او دقیق و موشکافانه به اطرافش وآدم‌ها ـ آدم‌‌های معمولی ـ چشم دوخته است. داستان او روایتی مدرن و چند‌صدایی از ماجرای سه زن است که هر کس از زاویه‌ دید خودش آن‌ را برای‌مان تعریف می‌کند.

«من پیش از تو»، جوجو مویز

یکی از چهره‌های جوان که دنیای داستان را این روزها تحت تأثیر کتاب‌های خود قرار داده است، یک روزنامه‌نگار جوان انگلیسی است که تاکنون چند اثر عمدتاً با موضوع عاشقانه منتشر کرده است. کتاب «من پیش از تو» و پس از آن «پس از تو» دو عنوان معروف مویز است. مویز نثری روان دارد و تلاش دارد تا با استفاده از تکنیک‌های جدید داستان‌نویسی، داستان را برای مخاطب روایت کند. کتاب دیگر او، «دختری که رهایش کردی» نیز هرچند همانند دو عنوان ذکر شده، با اقبال آنچنانی همراه نبود، اما داستان سوفی همه مخاطبان کتاب را به سمت خود جلب کرد؛ به طوری که رسانه‌های غربی آن را این‌چنین توصیف کردند: کتابی که حتی یک لحظه نمی‌توانید روی زمین بگذارید.

از میان کتاب‌های مویز، «من پیش از تو» بیشترین مخاطب را داشت. این اثر در هفت هفته توانست در صدر فروش کتاب‌های 2016 قرار بگیرد. «من پیش از تو» یک رمان عاشقانه در سبکی متفاوت است. عشقی ورای عشق‌های زمینی و داستانی که اگرچه عشق موضوع اصلی آن است اما عاشقانه نیست. داستان زندگی مرد جوان و ماجراجویی است که با علاقه‌ی فراوان ورزش‌های خطرناکی را انجام می‌دهد و در یک حادثه تمام زندگی‌اش دچار تغییر می‌شود. در بخشی از این رمان می‌خوانید: «رهبر ارکستر قدمی به جلو برداشت و با پا دوبار به سکو ضربه زد، یک هیس قوی سالن را فراگرفت. سکوت برقرارشده زنده و مشتاق بود. بعد رهبر ارکستر چوبش را به حرکت درآورد و یک‌باره صدای ساز درنهایت شفافیت سالن را پر کرد، موسیقی حالا برایم عینیت مادی پیداکرده بود؛ چیزی نبود که فقط از راه گوشم بشنوم بلکه در تمام وجودم جاری‌شده بود، اطرافم را گرفته و حواس پنج‌گانه‌ام را به لرزه انداخته بود پوستم سوزن سوزن شده و کف دستم عرق کرده بود... قوه‌ی تخیلم به طرز غیرمنتظره شکوفا شده بود؛ همان‌طور که نشسته بودم هیجان‌های گذشته یک‌باره در وجودم غلیان پیدا کردند. افکار و ایده‌های نو در ذهنم پیچیدند، گویی به بینش و بصیرت دیگری دست‌یافته‌ام. خیلی چیزها بود اما اصلا دلم نمی‌خواست به پایان می‌رسید، دوست داشتم تا ابد همان‌جا بنشینم...».

یک رمان علمی تخیلی

«ستاره صبح» نوشته یک نویسنده آمریکایی، پیرس براون است که در قالب رمان‌های علمی تخیلی می‌گنجد. این اثر سومین کتاب از سه‌گانه نویسنده است. دیگر کتاب‌های او از این مجموعه با عناوین «پسر طلایی» و «طلوع سرخ» نام دارد که در سال‌های 2014 و 2015 منتشر شده‌اند. به گفته نویسنده؛ او ماه‌ها صرف نگارش این کتاب کرده است؛ چرا که معتقد است این آخرین فرزند(کتاب) از این مجموعه است و دوست دارد تا به بهترین نحو ممکن نوشته  منتشر شود.

هری پاتر و فروش افسانه‌ای

وقتی آخرین داستان از هری پاتر با عنوان «هری پاتر و بچه طلسم شده» در سال جاری منتشر شد، بسیاری از کارشناسان نشر و سایت‌ها پیش‌بینی می‌کردند که این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین آثار سال 2016 تبدیل شود و همین هم شد. فروش داستان‌های هری پاتر اگرچه دور از ذهن نیست، اما کتاب آخر رولینگ در واقع یک داستان نیست. یک نمایشنامه است که بخت به آن رو کرده و به دلیل پیش زمینه ذهنی مخاطبان، به فروش رفته است. در همان روزهای ابتدایی پس از انتشار کتاب، صف‌های طولانی برای خرید تازه‌ترین داستان هری پاتر جلوی کتابفروشی‌ها بسته شد. در همان 48 ساعت، بیش از دو میلیون نسخه در کانادا و آمریکا به فروش رفت. 5000 کتابفروشی و کتابخانه در آمریکا خود را برای عرضه جدیدترین اثر رولینگ و آخرین داستان او که به نوعی وداع با دنیای هری پاتر محسوب می‌شود، آماده کرده بودند. شرکت «بارنز اند نوبل» به عنوان بزرگترین کمپانی خرده‌فروشی کتاب در آمریکا اعلام کرد کتاب «هری پاتر و کودک طلسم‌شده» پرفروش‌ترین کتاب این کمپانی پس از انتشار آخرین کتاب از مجموعه «هری پاتر» بوده است.

داستان هری پاتر که از چند کتاب تشکیل شده، داستانی پر از داستان است که برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده، اما نمی‌توان آن را محدود به این گروه سنی کرد؛ تجربه فروش هفت جلد نخست و سرانجام آخرین جلد از این مجموعه نشان داده که اگر داستانی حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌تواند بزرگترها را نیز پای حرف‌های نویسنده‌اش بنشاند. اتفاقی که برای مجموعه کتاب‌های هری‌ پاتر رخ داد.  مجموعه داستان‌های هری پاتر از چند قصه‌ به ظاهر مجزا تشکیل شده که در اصل همگی یک داستان بزرگتر را تصویر می‌کنند. داستان پسرکی به نام هری، که پیشگویی شده می‌تواند "لرد والده مورت" سردسته‌ جادوگران سیاه را از بین ببرد.

دو کتاب پرمخاطب جان گریشام

جان گریشام نویسنده رمان‌های دادگاهی است. او بیشتر به نوشتن رمان‌های عامه‌پسند گرایش دارد تا رمان‌هایی که پر است از سبک‌های نوین ادبی. ریگشام تنها یک نویسنده نیست، او کسی است که قبلاً به خاطر شغلش در دنیای سیاست نقش‌هایی ایفا می کرده، اما حالا یک وکیل بازنشسته و بیشتر از آن یک نویسنده است. جان گریشام به عنوان یکی از نویسندگان رمان‌های دادگاهی مدرن در جهان شناخته می‌شود. در هر کشوری که اسم او را بیاورید، حتماً چند نفری او را می‌شناسند، چراکه کتاب هایش به سرعت در سرتاسر جهان به فروش می‌رسند.

جان گریشام آخرین فرزند از پنج خواهر و برادرش بود که از پدر و مادری مسیحی در ایالت آرکانزاس به دنیا آمد. خانواده او نه مرفه بودند و نه فقیر هرچند حالا خودش یکی از میلیونرها و شاید هم میلیاردرهای آمریکا به حساب می‌آید. پدرش گاهی کارگر ساختمان بود و گاهی در مزرعه پنبه کار می‌کرد و مادرش خانه‌دار بود. بعد از نقل مکان‌های پی در پی به شهرهای مختلف، خانواده گریشام سرانجام در روستای دسوتوی میسی سی پی سکنی گزید. در آن وقت جان فقط 12 سال سن داشت و همان‌جا بود که او تحصیلات دبیرستانش را تمام کرد. جان هم مثل خیلی از بچه‌های دیگر در تیم راگبی مدرسه شان عضو بود اما بر خلاف شخصیت اصلی رمانی که در سال 2003 نوشت یعنی «فوتبال به خاطر پیتزا» او نتوانست ورزش راگبی را تا آخر دنبال کند. با این که مادرش زنی خانه‌دار بود، اما همواره او را تشویق می کرد تا کتاب بخواند و این چنین بود که گریشام از همان کودکی با دنیای کتاب دوست شد و بعدها بیش از همه نویسندگان تحت تاثیر جان اشتاین بک قرار گرفت؛ کسی که همیشه برای او مورد احترام باقی ماند.

او خود را این‌طور توصیف می‌کند: یک مسیحی میانه رو؛ کسی که مأموریتش را برای کلیسا به خوبی انجام می‌دهد. مخصوصاً در برزیل! کشوری که محل الهام او برای نوشتن دو عنوان از رمان‌هایش بود.

از دیگر کتاب‌های پرفروش گریشام، اثری است با عنوان "The Whistler" که در اکتبر 2016 به چاپ رسیده است.

در آمریکا نیز از کتاب «شیمیدان» نوشته استفان مایر به عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش یاد می‌شود. مایر که از نویسندگان جوان آمریکایی است، تاکنون توانسته با انتشار کتاب‌هایی مانند «گرگ و میش» نام خود را در فهرست پرمخاطب‌ترین نویسندگان جوان آمریکا ثبت کند. این اثر او 100 میلیون نسخه به فروش رسیده و به 37 زبان ترجمه شده است. او پیش از این نیز در سال‌های 2008 و 2009 جزو پرفروش‌ترین نویسندگان آمریکا شناخته می‌شده است.

همچنین کتاب "End of Watch" نام رمانی از استفان کینگز، نویسنده آمریکایی است که در ژانویه 2016 به چاپ رسید نیز در این فهرست دیده می‌شود. این اثر که پنجاه و پنجمین کتاب کینگز است، سومین جلد از یک سه‌گانه اوست که ماجرای یک کارآگاه بازنشسته به نام بیل هاجز و دستیار او را بیان می‌کند. از کینگز رمان دیگری نیز به عنوان یکی از آثار پرمخاطب یاد می‌شود: "The Games". این اثر با الهام گرفتن از بازی‌های المپیک در برزیل نوشته شده است. «بیوه سیاه» اثر دنیل سیلوا، "Apprentice in Death" اثر نورا رابرتز، «مدرسه شبانه» اثر نویسنده انگلیسی لی چایلد و «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمن از دیگر کتاب‌هایی است که از آنها با عنوان کتاب‌های پرمخاطب در ماه‌های مختلف سال 2016 یاد شده است.

انتهای پیام/

  • محمدرضا گلشن زاده
  • ۰
  • ۰

رتبه واقعی ایران در مطالعه + جدول

در بیشتر کشورهای توسعه‌نیافته به‌دلیل وجود تنگ نظری هاو در نظر گرفتن دستمزد بسیار پایین برای کارهای فرهنگی، نویسندگان و ناشران تمایلی به تولید کتاب ندارند. نویسندگانی که کتاب هایشان در کشورهای دیگر با استقبال روبه‌رو می‌شود اما در کشور خودشان ماه‌ها و سال‌ها در کتابفروشی‌ها می‌ماند هیچ انگیزه‌ای برای نوشتن کتاب بعدی ندارند یا ناشرانی که با وجود هزینه بسیار در انتشار کتاب سود چندانی نصیبشان نمی‌شود. به هر حال درباره میزان مطالعه در ایران، هرچند آمارهای ضد و نقیضی از سرانه مطالعه به گوش می‌رسد، اما واقعیت این است که وضعیت مطالعه با توجه به تیراژ کتاب‌ها و... بحرانی است. با اینکه رشد علمی در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما همه افراد جامعه مطالعه نمی‌کنند و سطح آگاهی‌های افراد فاصله عمیقی با یکدیگر دارد.

بنابراین مطالعه فقط در بین شمار اندکی از ایرانیان جریان دارد و حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نیز جز کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند. متاسفانه نظام آموزشی نیز دانش آموزان را به مطالعه تشویق نمی‌کند و از سوی دیگر محصولات فرهنگی و کتاب جزو کالاهای لوکس به شمار رفته و در سبد خانوارها قرار ندارد. در این وضعیت کودک و نوجوان فقط برای رفع تکلیف و آن هم از روی اجبار تکالیف درسی را انجام می‌دهد.


از آنجا که مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است؛ آشنا کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تکامل هرچه بیشتر کودکان در تمامی ابعاد شخصیت می‌شود، بنابراین توجه به این مهم موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل‌گیری جامعه سالم خواهد شد.

رتبه واقعی ایران در مطالعه + جدول

رتبه واقعی ایران در مطالعه + جدول

رتبه واقعی ایران در مطالعه + جدول

  • محمدرضا گلشن زاده
  • ۰
  • ۰

سرانه مطالعه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عام‌ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است. اما لزوماً همیشه این تعریف صادق نیست و می‌توان به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه بهره جست.

در ساده‌ترین حالت می‌توان میزان مطالعه همه افراد یک جامعه را با هم جمع نمود و بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای در نظر گرفته شده تقسیم نمود. برای اندازه‌گیری، متوسط مطالعه در یک جامعه آماری محاسبه نموده و به تمام جامعه تعمیم می‌دهند. البته عوامل دیگری نیز همچون تیراژ کتاب‌ها بر اندازه‌گیری سرانه مطالعه اثر دارد. پایین بودن سرانه مطالعه بر تولیدات فرهنگی و نویسندگان نیز به صورت عرضه و تقاضا اثر می‌گذارد.

محتویات

سنجش سرانه مطالعه

نگاهی به مفهوم سرانه می‌تواند به ما در سنجش این شاخص یاری دهد. سرانه Per capita مفهومی آماری است و اشاره به وضعیت یک متغیر یا شاخص نسبت به هر فرد در یک مکان خاص در یک دوره زمانی معین (عموماً سال) دارد و اولین کاربرد آن در علم اقتصاد بوده است که شاخص‌هایی نظیر تولید سرانه، درآمد سرانه، تولید ناخالص سرانه، تولید خالص ملی سرانه و … از آن بهره می‌جستند. چنین شاخص‌هایی حاصل کسری است که صورت آن جمع کل متغیر مورد بررسی و مخرج آن جمعیت ساکن در یک محل خاص است. با این توصیف صورت کسر سرانه مطالعه (یا با توجه به شیوه بیان آن در اقتصاد، مطالعه سرانه) ایرانیان، میزان مطالعه مردم در طول یک سالِ معین است. میزان مطالعه می‌تواند بر حسب زمان یا تعداد عناوین مطالعه شده باشد. همچنین مخرج کسر جمعیت ایران (یا در برخی موارد جمعیت باسواد) در سال مورد بررسی است. پژوهش در حوزه میزان مطالعه عموماً به سه صورت عمده است که دو گونه آن پیمایش و یک گونه آن بر مبنای اَسناد است:

  1. پیمایش مطالعه به عنوان متغیری واحد: در این نوع پژوهش پرسشنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود و میزان مطالعه گروه‌های مختلف استخراج می‌شود.
  2. پیمایش مطالعه به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های روزانه: در این نوع پیمایش که به پیمایش گذران وقت Time use research یا مصرف فرهنگی مشهورند، پرسشنامه به‌گونه‌ای تنظیم شده است که چندین فعالیت در کنار یکدیگر سنجیده می‌شوند و یکی از فعالیت‌ها مطالعه است.
  3. مطالعات اَسنادی: در این گونه مطالعه، تخمینی از میزان مطالعه مردم بر مبنای بازار کتاب، امانت از کتابخانه‌های عمومی و … به دست می‌آید و می‌توان آن را در رابطه ذیل خلاصه کرد:

میزان مطالعه= میزان فروش کتاب (نشریات و …)× ضریب گردش + میزان امانت+ میزان مطالعه در اینترنت

در این رابطه منظور از ضریب گردش این است که یک نسخه چند بار خوانده می‌شود و برای این ضریب نیز مقداری در دست نیست.

سرانه مطالعه در جهان

 
سایر کشورها، 
جا دقیقه
فنلاند ۴۴
استونی ۳۶
آلمان ۳۴
هلند ۳۱
نروژ ۳۹
سوئد ۳۱
لاتویا ۲۶
لهستان ۲۵
بلژیک ۲۱
لیتوانی ۲۱
اسلونی ۲۲
انگلیس ۲۱
فرانسه ۲۰
استرالیا ۲۰
ژاپن ۱۷
ایتالیا ۱۶
بلغارستان ۱۵

بر اساس آمارهای اعلام شده در خبرگزاری‌های ایران سرانه مطالعه کشورهای جهان به صورت زیر است.

  • ژاپن:۹۰ دقیقه، انگلستان:۵۵ دقیقه، آمریکا:۲۰ دقیقه (خبرگزاری سیمرغ)
  • ژاپن:۹۰ دقیقه، ترکیه و مالزی:۵۵ دقیقه (سایت خبری تحلیلی سیماب)

اما با پیگیری استنادهای این دقایق به منبع موثق و متکی بر پژوهی نمی‌توان رسید. در واقع این آمار و ارقام اعلام شده در خبرگزاری‌های مختلف بیشتر جنبهٔ ژورنالیستی داشته و از پایه علمی محکمی برخوردار نیستند. یکی از منابع موثقی که می‌توان درباره شیوه گذران وقت مردم از آن استفاده کرد و میزان زمان اختصاص داده شده برای مطالعه را استخراج کرد، مرکز بین‌المللی مطالعات گذران وقت است. بر اساس تحقیقی که این مرکز در سال ۲۰۱۰ در ۲۲ کشور انجام داده است بیشترین زمان اختصاص داده شده برای مطالعه در بین مردمان جهان مربوط به کشور فنلاند است و ۴۴ دقیقه در روز است.[

سرانه مطالعه در ایران

در ایران آمارهای متعددی گفته می‌شود و اندازه‌های اعلام شده از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است.
زمانه‌های اعلام شده برای مطالعه هر ایرانی:

  • ۲ دقیقه (بدون زمان خواندن قرآن، مفاتیح و روزنامه و اگر زمان درس خواندن را هم به آن اضافه کنیم ۶ دقیقه
  • ۷ دقیقه (در سال ۸۱)
  • ۱۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه (سال ۱۳۸۸ برای یک جامعه آماری با افراد ۱۲ سال به بالا)
  • ۹۵ دقیقه
  • ۱۲۰ دقیقه

یکی از تحقیقات آماری انجام شده در زمینه سرانه مطالعه با عنوان کتابخانه‌های عمومی و سرانه مطالعه» سعی کرده است بر اساس آمار امانت، عضویت و دیگر شاخص‌های کتابخانه‌ای تخمینی از میزان سرانه مطالعه در ایران انجام دهد. این پژوهش به رابطه زیر میان سرانه مطالعه و میزان امانت از کتابخانه‌های عمومی رسده است.

FR=۱٫۳۳۷ L+۱۴٫۰۷۸

FR: مطالعه آزاد؛ L: امانت

بر این اساس و بر اساس آمار امانت کتاب از کتابخانه‌های عمومی کشور چیزی نزدیک به ۱۴ دقیقه در روز بوده است که شامل انواع مطالعه (کتاب، روزنامه، ادعیه و ...) می‌شود. یافته‌های پژوهش دیگری که توسط «شورای فرهنگ عمومی» و با عنوان «وضعیت گذران وقت مردم شهری و روستایی کل کشور» در سال ۱۳۹۰ به صورت گذران وقت انجام شده است به تخمین این پژوهش نزدیک است. بر اساس یافته‌های این تحقیق میزان زمان اختصاص داده شده  به مطالعه در میان مردم ایران ۱۲ دقیقه است (این زمان شامل مطالعه کتاب، روزنامه، ادعیه و ...) است..

تیراژ کتاب

تیراژ کتاب در ایران در سال‌های اخیر بسیار کاهش داشته. به طوری که تیراژ کتاب از ۳٬۰۰۰ در دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی با وجود دوبرابر شدن جمعیت به ۵۰۰ عدد در دهه ۹۰ رسیده‌است

عوامل مؤثر بر سرانه مطالعه در ایران

یکی از عوامل کاهش مطالعه در ایران سانسور و سیاست‌های فرهنگی دولت عنوان می‌شود، سانسور کتاب در موارد سیاسی، مذهبی و جنسی صورت می‌پذیرد. .
همچنین عدم احساس نیاز به مطالعه در ایران از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه عنوان می‌شود.
یکی از علت‌های دیگر آن عادت تاریخی ایرانیان به ادبیات شفاهی است.

و در آخر هزینه ی بالای کتاب های منتشر شده در سال های اخیر برای دانشجویان ، دانش آموزان و علاقه‌مندان به کتاب می باشد .

  • محمدرضا گلشن زاده